dijous, 9 de juliol del 2009

Actimel aposta per la publicitat enganyosa

Avui em ve de gust parlar altre cop de publicitat, si un dia vaig escriure sobre la campanya de Carrefour sobre les patates ara aprofitaré per exposar una informació que fa dies que em ronda pel cap. Tot va començar quan va arribar a les meves mans un enllaç d'un bloc que es diu Gastronomía & Cía, en un dels articles parlava d'Actimel, i no pas bé, precisament.
Resulta que una associació d'Alemanya, Foodwatch, que s'encarrega de vetllar pels interessos i drets dels consumidors del país ha criticat Actimel. Aquesta entitat realitza estudis i investigacions per donar a conèixer les males pràctiques referents a l'alimentació, la seva composició, les estafes, enganys, etc. Per tal de denunciar les "mentides" que es veuen per la televisió i que, d'una manera o d'una altra, perjudiquen el consumidor, aquesta entitat ha creat el Premi a la mentida publicitària més insolvent. Una idea que, per cert, trobo molt encertada, ja està bé que algú posi els punts sobre les "is" i més en temes d'alimentació!
El guardó ha estat atorgat a Danone, sí, DANONE, per què? doncs perquè segons Foodwatch la campanya publicitària que es fa sobre Actimel, un dels productes més valorats de Danone, és enganyosa. Anem al centre de la polèmica, l'eslògan del producte és "Actimel activa les teves defenses", Foodwatch diu que Actimel no protegeix de les malalties i, tot i que sí que reforça el sistema immunològic, no ho fa amb tanta eficàcia com ho pot fer un iogurt dels de sempre, els tradicionals. Per altra banda, l'associació també comenta que el preu del producte és fins a quatre vegades més car que un iogurt i a més, conté molt més sucre. Finalment, Foodwatch conclou dient que la campanya sana que gira entorn Actimel és pura fantasia. És important destacar que el veredicte d'aquest premi s'ha fet per votació popular a través del web de l'associació i que el producte d'Actimel va guanyar per una majoria absoluta de 35.000 votacions. A més, i com es pot imaginar, el Grup Danone no ha acceptat les crítiques ni el guardó i ha iniciat diverses campanyes informatives per contrarrestar el que foodwatch deia sobre ells. El curiós del cas és que no és únicament Actimel que rep denúncia de publicitat enganyosa, sinó que altres productes d'aquesta empresa, com per exemple les natilles, el iogurt Activia, l'actual Compensa, i altres productes, formen un conjunt que estan en el punt de mira i creen el dubte de si realment están transmetent una informació certa i "científicament provada". Penso que amb la salut no es juga, i l'alimentació és un punt clau, així que abans de consumir qualsevol d'aquests productes que ens anuncien que porten tantes vitamines, que tant calci, i elements miraculosos que ens faran créixer o ser immunes a qualsevol malaltia... ens parem a pensar, igual com en les dietes, que no hi ha aliments miraculosos.
P.D: circula per internet un c/e sobre Actimel i els perjudicis que pot tenir per al cos, no sóc metge, per aquest motiu no el comentaré, però si us ve de gust estar entretinguts una estona podeu llegir aquí alguns comentaris i el correu mateix!

10 comentaris:

Jaume Pros ha dit...

No dic que tot plegat no sigui veritat... preò a veure si al final resultarà que hi ha una campanya contra aquesta empresa.

Jo és que des de Millenium veig conspiracions per tot arreu, he, he.

McAbeu ha dit...

Vinc només de passada per agrair-te i retornar-te la visita que has fet al meu blog.
També afegeixo el teu link a la meva blogosfera i ja ens anirem llegint!

Laia Martínez ha dit...

Jaume: és que ens fan dubtar de tot! però no trobes sospitós que aquesta casa, i no dic que no n'hi hagi d'altres, eh1, que ara comencen a trure productes que si això va bé per aprimar, això pel colessterol, això amb més calci, etc etc etc no se, però dels simples iogurts ara ho estem convertint en ves a saber tu que! Actimel no crec que perdi clients, i amb el que guanya uns quants menys tampoc li farien mal hehehehe si és veritat o no... ja es veura!

Laia Martínez ha dit...

McAbeu, merci per passar pel meu bloc! t'agrada l'Actimel a tu? hehe fins la propera! :)

Anònim ha dit...

Vols dir que la Universitat de Navarra s'arriscaria a perdre el seu prestigi permetent que el seu nom fos citat en els anuncis de Danone com a autors de les proves que demostren els efectes del producte?

M'inclino més per pensar que aquí al darrera hi ha una campanya contra Danone.

Els Actimels estan boníssims i acusar sense proves no està bé.

McAbeu ha dit...

No recordo haver-ne tastat mai cap, d'Actimel. ;-)
El que si tinc clar és que no existeixen els productes miraculosos, recordeu que sobre aquests temes sempre podríem trobar estudis d'universitats prestigioses a favor i en contra (depen de qui pagui l'estudi).
Una utilitat si que tenen i és la de calmar les nostres consciències, és com aquell que amb el menú del McDonalds demana una coca-cola light per no engreixar-se.

Laia Martínez ha dit...

hhahaha Mcbeu, tens raó! i respecte el comentari de l'Anònim, sí, penso que si una universitat important posa el seu nom en un anunci no s'arriscarà, ok, pensem igual, però també penso que hi ha molts interessos econòmics, i que per la pasta la gent ho fa tot. No hi ha "mafies" amb la indústria farmacèutica? metges que recepten uns medicaments d'una marcaX per cobrar comissió? empreses que manipulen estudis o els fan al seu favor per interessos econòmics? penseu en les empreses petrolieres que causen tan mal en molts pobles de l'amazones, per posar exemple, o en ciutats dels EUA, malalties, tumors, etc. penso que me n'estic anant de tema, però suposo que enteneu el que vull dir. I evidentment que tot plegat també pot ser una campanya contra DANONE, però en fi, no m'ho crec, Seguiré investigant.

Esther del Campo ha dit...

Farà cosa de tres mesos vaig escoltar una entrevista al programa de'n clapés a rac1 a un publicista. Resulta que s'havia encarregat de la publicitat d'Actimel a l'Estat espanyol o alguna cosa semblant, no ho recordo ben bé. El cas és que l'Actimel va sortir a Bèlgica, i passava sense pena ni glòria, era un iogurt per a beure que venia només protecció, que més o menys ho venen tots els productes. Total, que els espanyols van canviar l'estratègia de màrqueting a l'adonar-se que el públic no captava el missatge i van mostrar als anuncis que existeixen uns problemes de defenses, i com l'Actimel ho fa per "protegir-nos" amb aquest "halo" blanc i després amb els dibuixos d'animació de l'equip Actimel i tot el que tots ja sabem. Ara l'Actimel està a totes les llars europees.

L'Actimel és màrqueting i publicitat al 100%, i una marca que val milions. Què funciona o no funciona? No sé si té beneficis, i si no en té, si està en el mercat és perquè al menys no és dolent."

ahttp://telamamaria.blogspot.com/2008/08/actimelactivia-aspectes-tenir-en-compte.html

Laia Martínez ha dit...

hola Esther! veig que l tema ja el va tractar Té la ma Maria fa temps hehehe l'estratègia de màrqueting està clara i que és eficaç no en tinc cap dubte! i respecte si el producte és bo o és dolent, dius que "almenys si està al mercat dolent no deu se", jo penso que hi ha moltes coses dolentes que estan al mercat, potser no en un grau molt molt gran, però el Redbull mateix, que aki tindriem un altre tema de conversa, és una llegenda urbana que prendre's un redbull equival a uns 5 cafès? realment no ho se! tots els aliments segueixen uns processos per assegurar-ne la qualitat, etc, i confio que sigui cert, però penso que hiha moltes coses que consumim que no estàn en les màximes condicions i no dic que estiguin podrides, dic que estan carregades de conservants, E no se que i milions d'elements químics que no ens fan molt bé...

Jordi ha dit...

La publicitat gairebé sempre és enganyosa i nosaltres ens la creiem i piquem. Desconeixo si hi ha darrera alguna entitat oficial que en porti alguna mena de control.

Els meus anuncis predilectes, però, són els de teletienda. Podria estar hores mirant-los embobat... Les plantilles per les sabates, les màquines d'exercicis, els ganivets, un aparell electrònic que s'endolla a la pared i fa que no tinguis bitxos ni rates ... uff!! Tot un paradís! Encara no he comprar res, però!