dijous, 9 de juliol del 2009

Actimel aposta per la publicitat enganyosa

Avui em ve de gust parlar altre cop de publicitat, si un dia vaig escriure sobre la campanya de Carrefour sobre les patates ara aprofitaré per exposar una informació que fa dies que em ronda pel cap. Tot va començar quan va arribar a les meves mans un enllaç d'un bloc que es diu Gastronomía & Cía, en un dels articles parlava d'Actimel, i no pas bé, precisament.
Resulta que una associació d'Alemanya, Foodwatch, que s'encarrega de vetllar pels interessos i drets dels consumidors del país ha criticat Actimel. Aquesta entitat realitza estudis i investigacions per donar a conèixer les males pràctiques referents a l'alimentació, la seva composició, les estafes, enganys, etc. Per tal de denunciar les "mentides" que es veuen per la televisió i que, d'una manera o d'una altra, perjudiquen el consumidor, aquesta entitat ha creat el Premi a la mentida publicitària més insolvent. Una idea que, per cert, trobo molt encertada, ja està bé que algú posi els punts sobre les "is" i més en temes d'alimentació!
El guardó ha estat atorgat a Danone, sí, DANONE, per què? doncs perquè segons Foodwatch la campanya publicitària que es fa sobre Actimel, un dels productes més valorats de Danone, és enganyosa. Anem al centre de la polèmica, l'eslògan del producte és "Actimel activa les teves defenses", Foodwatch diu que Actimel no protegeix de les malalties i, tot i que sí que reforça el sistema immunològic, no ho fa amb tanta eficàcia com ho pot fer un iogurt dels de sempre, els tradicionals. Per altra banda, l'associació també comenta que el preu del producte és fins a quatre vegades més car que un iogurt i a més, conté molt més sucre. Finalment, Foodwatch conclou dient que la campanya sana que gira entorn Actimel és pura fantasia. És important destacar que el veredicte d'aquest premi s'ha fet per votació popular a través del web de l'associació i que el producte d'Actimel va guanyar per una majoria absoluta de 35.000 votacions. A més, i com es pot imaginar, el Grup Danone no ha acceptat les crítiques ni el guardó i ha iniciat diverses campanyes informatives per contrarrestar el que foodwatch deia sobre ells. El curiós del cas és que no és únicament Actimel que rep denúncia de publicitat enganyosa, sinó que altres productes d'aquesta empresa, com per exemple les natilles, el iogurt Activia, l'actual Compensa, i altres productes, formen un conjunt que estan en el punt de mira i creen el dubte de si realment están transmetent una informació certa i "científicament provada". Penso que amb la salut no es juga, i l'alimentació és un punt clau, així que abans de consumir qualsevol d'aquests productes que ens anuncien que porten tantes vitamines, que tant calci, i elements miraculosos que ens faran créixer o ser immunes a qualsevol malaltia... ens parem a pensar, igual com en les dietes, que no hi ha aliments miraculosos.
P.D: circula per internet un c/e sobre Actimel i els perjudicis que pot tenir per al cos, no sóc metge, per aquest motiu no el comentaré, però si us ve de gust estar entretinguts una estona podeu llegir aquí alguns comentaris i el correu mateix!